‘ALS JE GEEN VERRE REIS MAAKT, IS JE LEVEN NIET COMPLEET’ (AD)
Bijna driekwart van de Nederlandse millennials verwacht een verre reis te maken. Zij zien het als een essentieel onderdeel van volwassen worden. Geen reislust? ,,Mensen zeiden dat mijn leven niet compleet zou zijn.”
Geschreven voor het AD. Afbeelding: Pixabay
Wát? 20 jaar en nog niet in je eentje naar Nieuw-Zeeland geweest?’ Onder millennials, geboren tussen 1981 en 1999, groeit de sociale druk om plekken als Bali of Australië te bezoeken. Van deze leeftijdscategorie heeft 27 procent al ruim een maand met een rugzak gereisd en wil 72 procent in de nabije toekomst backpackend de wereld en zichzelf verkennen. Ideaal voor een (zelf ingelast) tussenjaar en zeker als je ouders betalen. Cher van den Ende (27) heeft het er helemaal mee gehad. Met de selfies bij de Indische olifanten, de foto’s van zonsondergangen aan de Kreeftskeerkring en de sprongetjes bij een tropische waterval. Voor haar generatie lijkt reizen een essentieel onderdeel van volwassen worden, maar Cher denkt er anders over. Het is gewoon niet aan haar besteed, al krijgt ze dat niet uitgelegd.
Verplichting
Cher: ,,Tegen het einde van mijn studie bleven mensen zeggen dat ik op reis moest, anders was mijn leven niet compleet. Dat vond ik raar, want ik voelde die neiging niet. Ik had al werk gevonden, ik had er het geld niet voor over, ik houd niet van zelfstandig reizen en ik ben niet graag lang van huis.”
Het steekt nog steeds. ,,Het lijkt soms of het verplicht is. Ik krijg het gevoel dat mijn keuzes niet voldoen aan de eisen van de buitenwereld en mijn generatie. Alsof anderen mogen bepalen dat er bij mij iets ontbreekt. Ik weet niet wat zo’n reis mij zou brengen. Maar ik mis het niet, dus laat het maar lekker zo.’’
Ook Jolanda Vogelaar (27) voelt zich soms een vreemde eend in de bijt. ,,Ik houd er niet van dat backpacken wordt opgedrongen. Het allerergst zijn de mensen die vinden dat je levenservaring mist wanneer je geen jaar hebt gereisd.”
Net als Cher kan Jolanda na haar studie aan het werk en voelt ze zich niet geroepen de wereld in te trekken. ,,Ik vind het vervelend als anderen zeggen dat ik wat heb gemist. Het voelt alsof zulke reizigers op mij neerkijken. Zijn zij nu zo wereldwijs? Ik snap dat er een verschil is tussen een vakantie en een lange reis, maar ik heb ook geleerd zelfstandig te zijn. Een baan zoeken en een huis vinden daagt ook uit.’’
Benijdenswaardig
Minder volwassen omdat je je vleugels niet uitslaat buiten Europa? Het klinkt als de omgekeerde wereld. Toch is een gebrek aan reislust eerder uitzondering dan regel, aldus onderzoeksbureau Foresight Factory. Vorig jaar vroegen medewerkers achtduizend proefpersonen uit Europa, Azië en Australië naar hun reisgewoontes. Daaruit blijkt dat millennials hun geld liever uitgeven aan een trektocht dan aan een auto of huis, zoals andere generaties hebben gedaan.
,,Langdurig kunnen reizen is benijdenswaardig”, zegt Dominic Harrison van Foresight Factory. ,,Deze generatie is gewend op sociale media exotische locaties te zien. Millennials associëren verre bestemmingen met zelfontwikkeling.” Mede dankzij de spotgoedkope vliegtickets reist deze lichting sneller en verder.
Millennials zoeken naar echtheid in de wereld. Het is pas authentiek als je de locals in hun omgeving ontmoet. Harrison: ,,Het is tegenwoordig belangrijker jezelf te onderscheiden dankzij een unieke ervaring dan via een exotische bestemming. Wie afwijkt van de gebaande paden heeft een sterker verhaal.”
Dat maakt volgens hem een vakantie in westerse landen ondergeschikt aan een reis door andere landen. ,,Deze generatie stelt een vakantie gelijk aan ontspanning, maar een reis gelijk aan zelfontplooiing en groei.’’
Het thuisfront krijgt de hele expeditie mee. Wie op wereldreis gaat, doet direct verslag via Facebook, Instagram of zijn blog. De foto’s tellen als trofee: Ik heb het gehaald, ik doe mee. De kiekjes scheppen verwachtingen voor de toekomstige reizigers. ,,Millennials hechten veel belang aan hun voorkomen op sociale media”, zegt Harrison. ,,Onder reizigers geeft 40 procent aan te willen voldoen aan hoe zij zich online succesvol voordoen. Een bijzondere ervaring plaatsen kan dan belangrijk zijn. Dat geeft aanzien.”
Burgerlijk
Jongeren die de rugzak pakken, rekenen dus op vrijheid, exclusiviteit en persoonlijke of spirituele groei. Thuisblijven zoals Cher en Jolanda lijkt in hun ogen al snel burgerlijk. Maar vinden jonge reizigers waarnaar ze zoeken?
,,Die safari in Zuid-Afrika is het verschrikkelijkste dat ik ooit heb gedaan”, zegt Emil Pabon (32). Hij trok op zijn 22ste door Indonesië en op zijn 24ste door Zuid-Afrika. ,,Je staat allemaal in een rij om dezelfde foto’s van wilde beesten te maken. Waar doe je het voor? Om die neushoorn? Voor mij was het een grote desillusie. Doe niet alsof reizen je altijd verlicht. Soms consumeer je gewoon de ervaringen die al zoveel mensen voor jou hebben opgedaan. Ga op pad omdat je jong bent, het leuk is en je terugkomt met een bredere horizon. En een beetje meer zelfkennis.”
Harrison: ,,Deze jonge mensen houden van spannende ervaringen, maar ze kiezen vaak voor de routes en avonturen die ze op sociale media al voorbij hebben zien komen. Dan weet je wat je te wachten staat.”
Emil Pabon heeft op reis geleerd van de momenten waarop het fout leek te gaan. ,,Dat zijn momenten waarover je anderen niet vertelt. Vaststaan op een treinstation of zonder geld komen te zitten. Dat soort ervaringen kan je in België ook opdoen.”